Behandlinger

Våre terapeuter tilpasser et behandlingsopplegg til hvert enkelt tilfelle. Noen ganger vil du forholde deg til én av våre terapeuter, andre ganger kan det være en fordel at du besøker både fysioterapeut, kiropraktor og muskelterapeut.

Behandling vil variere etter hvilke plager du har, men dette er noen av de vanlige behandlingene vi bruker:

Laserlys

En metode vi bruker er behandling med laserlys. Energien fra det ufarlige laserlyset vil trenge gjennom huden, og overføre sin energi til cellene – for å stimulere disse til økt funksjon. Dette vil øke blodgjennomstrømmingen (og dermed aktivitet i musklene), og styrke immunforsvaret. Laserlysets evne til å bidra til å hele skader og påvirke immunforsvaret gir det et bred anvendelsesområde. Enkelt oppsummert så er laser en ny og konsentrert form for varmebehandling.

Trykkbølge

En behandlingform som ofte kombineres med behandling hos kiropraktor er trykkbølgebehandling.
Denne metoden har meget gode resultater hos idrettsutøvere, og har vist seg effektiv mot skuldersmerter, beinhinnebetennelse, «Jumper’s Knee», hoftemerter, golf/tennisalbue m.m.

Et trykkbølgeapparat sender små raske «slag» inn mot huden, som forplanter seg ned i vevet og bryter ned skadet vev slik at det regenerer seg selv, sterkere enn det var før skaden inntraff.

IMS

IMS står for IntraMuskulær Stimulering, og er kort forklart bruk av akupunkturnåler spesifikt mot skadede muskler som har blitt forkortet – ofte på grunn av stress. Når musklene forkortes (noe du tidlig i løpet har oppleved som «anspent» eller stramme muskler), så blir det etterhvert en smertefull tilstand. Når nålene settes i muskler, så vil den «gripe» tak i nålen og sette igang å jobbe. Deretter tvinges muskelen til å slappe av, og smertene avtar. Gjentatte behandlinger er nødvendig, men effekten vil være merkbart økende etter hver behandling.

Kopper

En eller flere «sugekopper» plasseres på huden og brukes som en sterkere form for bindevevsmassasje.
Kopping kan være en god behandlingsform for stiv nakke, stramme skuldre og for å forebygge spenningshodepine. Vi opplever god effekt mot muskelsmerter og leddsmerter. Blodsirkulasjonen øker og spenningen i musklene løsner.

Kinesiotaping

Kinesiotape er en elastisk tape som brukes i tillegg til andre behandlingsmetoder for å gi en aktiv og dynamisk støtte til skadede ledd og muskler. Avhengig av skadens art og tapens plassering, så vil tapen stimulere muskulaturen til å jobbe enten mer eller mindre. Tapen vil sitte på kroppen 2-8 dager, vil knapt merkes hos pasienten og har ingen bivirkninger.

Slyngetrening

Slyngetrening ble utviklet i Norge, og fungerer ved at både kjernemuskulaturen og den globale muskulaturen aktiveres gjennom slyngenes variable bevegelsesbane – som gir en instabilitet som kroppen kontinuerlig må korrigere. Kroppsvekten fungerer som motstand etter vektstangprinsippet, og effekten er svært god.

Sotra Kiropraktorklinikk
Sartorvegen 8 (Sotra Helsehus),
5353 Straume

E-post: sotrakiropraktor@gmail.com

Avbestilling av timer må gjøres innen klokken 13. dagen før du har time.

Har du spørsmål?

Send oss en melding via kontaktskjemaet, så kommer vi tilbake til deg – eller ring oss for en hyggelig og uforpliktende prat.